*Doctorul Ceapa*


Un boier avea un fiu

Leneş, hoinar şi zbanghiu…

Căci nu-mi era dimineaţă,

Să se scoale fără greaţă.

Taică-său făcea tot glume,

Că simţea chinul din lume.

– Domnul doctor s-a sculat?!…

C-am auzit bietul pat,

Te striga, să nu răcească;

Nu cumva să o păţească!

Căci de-o scârţâi, săracul,

Cum o să-ţi odihneşti capul?

Milă-mi e, vrei să mănânci?

Mergi degrabă să te culci!

– Tată,-ţi spun: m-am săturat!

Cum poţi să auzi un pat?

Nu-ţi fac rău, poate nici bine;

Lasă-mă, ce ai cu mine!

Îmi văd numai de-ale mele,

N-am nevoie de belele!

Şi la cap mă baţi întruna…

Că n-aş şti măcar nici una;

Mă ameninţi, şi c-ai vrea

Să dai totul altuia?

Altul vine, altul pleacă,

Corvoadă, treabă de clacă:

Catastife, visterie şi pătul…

Grâu, porumb – nu-ţi e destul?!

De ce-ai vrea să muncesc eu!…

Chiar mânii pe Dumnezeu.

– Bine-ar fi ca tu să-mi vezi

Tot ce fac, dar vreau să crezi

Că din muncă le-am făcut,

Nu am stat şi n-am dormit.

Nici la umbră nu-i plăcere,

Dacă nu-mi strângi avere.

– Bine, -ai strâns, acum petrece!

– Dacă stau, praful s-alege…

De petrec, e şi mai rău,

Va fi vai de capul meu!

– Atunci poţi munci cu sârg;

Dacă vrei poţi trage-n jug…

Ce avem, mie-mi ajunge;

N-am motive a mă plânge.

– Măi copile, nu zic eu

Să munceşti, că eşti al meu;

Tot ce am îţi aparţine,

Dar ascultă-mă pe mine:

Mergi la şcoală mai departe;

Eşti bogat dacă ai carte,

Respectat de fiecare –

Ai şi tu… preocupare,

Că nu poţi trăi ca musca

Bâzâind pe nas la cuscra;

Fără să ai ţel în viaţă?

Pune mâna şi învaţă!

– Iar să-nvăţ!… n-am învăţat?

– Eşti ca musca la arat,

Dai din gură fără rost,

N-ai câştig şi asta-i prost.

– Bine,-nvăţ, ce vrei să fac?

– Doctor vreau să fii, mi-e drag!

Că la doctor, fiecare,

Vine şi-i pune-o-ntrebare:

Ah!… mă doare, ce pot lua?

Tu-l consulţi şi-i spui aşa:

– „Iei un hap pentru culcare;

Mai treci luna viitoare,

Dar nu uiţi să îmi aduci

Patru puii, vreo două curci.

Nişte vin, ţuică, slănină…

Lapte dulce pentru cină

Tot bolnavul o să vină

Să-ţi aducă, cu… respect;

Ce-i mai bun, asta-ţi repet:

Fiule, scapi de belele…

Vei strânge multă avere;

Nu ca mine… că-s un bleg

Trei în tei nu pot să leg.

Munca câmpului e grea,

Pe când doctor… vei vedea:

Mai o vorbă, mai un hap,

Un consult ori un pansat,

De nu-mi ştii ziua când trece;

Îţi faci clienţi…, se-nţelege,

Care spun l-ai lor amici,

Că-i un doctor pe-aici,

Care boala-ţi poate lua,

Ca Iisus care-nvia

Pe un Lazăr ce-a murit;

Şi-uite-aşa ajungi vestit…

Că n-ai să mai pridideşti –

La cadouri să primeşti.

– Bine, am să plec la şcoală,

Dar nu cred că-i o scofală,

Să fii doctor în comună,

Să aştept ca ei, în mână,

Să-mi dea ultima para

De plăcerea dumneata?

Bani vrei să cheltuieşti –

N-ai decât, mă pregăteşti.

Doctor vrei, doctor mă scoate –

Ai şi bani şi ai de toate.

Să plăteşti, punga te ţine

Ca să faci doctor din mine,

Dar nu cumva să gândeşti,
Că aşa mă pedepseşti?

Să mă laşi să-nvăţ, nebun;

N-am să-nvăţ, tată, ţi-o spun!

Să muncesc ca un tâmpit,
Numai să fii mulţumit?
Hai, poţi găsi pe cineva,

Să-mi cumperi patalama,

Că pe bani cumperi ce vrei,

Pe dracu’ din gârlă-l ei;

Dar o diplomă de-a mea,

Nu poţi face rost de ea?

– Mă-nvoiesc, nu am cu cine

Ca să pot spune la lume,

Că tot ce-am agonisit…

Pot să-l las la un tâmpit.

Te-am pe tine, şi-i ruşine

Să nu fac cum se cuvine,

Să nu pot din tine scoate

Un domn mare, s-aibă carte.

De vrei să te străduieşti…

La cursuri să nu-mi chiuleşti.

Doar prezent să fii, copile!…

Restul poţi lăsa pe mine.

Bine, voi găsi… pe cineva

Să-ţi cumpăr patalama;

Că banul miros nu are,

Dacă-l dau, te face mare.

Mai cu chiu, cu vai şi plată,

După zece ani…, odată,

Profesorii l-au scăpat

Şi o diplomă i-au dat.

Doctor e, mi-este-nzestrat…

La Paris mi-a studiat.

Îi priceput şi-i dotat,

Mulţi săteni a vindecat.

Nu durerea ori vărsatul,

Tusa, junghiul sau oftatul,

Orice boală vor avea,

Cu mâna o să le-o ia.

Nici blândeţea, nici aleanul…

Numai ploconul şi banul

L-a făcut să îi slujească;

Averea-ncepu să-i crească,

Că bătrânul se mira

De câtă carte-mi ştia.

Când acasă se-ntorcea,

Un buboi îi tot creştea…

Drept în fund, că n-a putut

Vreo trei luni să stea-n şezut.

Doar cu ceapă coaptă-n sobă –

Oblojit…, din vorbă-n vorbă,

A scăpat şi-i teafăr…tun,

Vesel e, ce să vă spun?…

Orice pacient, pe care

Îl tratează de lingoare,

Sau măseaua de-i umflată,

Îi recomandă doar ceapă:

– Locul să îl oblojeşti,

Şi-ai să vezi te lecuieşti!…

Fără să te chinuieşti.

Uite-aşa vestea s-a dus

Că-i doctor bun, cum nu-s

Nici la vecini în apus.

Că n-ar fi nimeni ca el…,

Doar boierul, bătrânel,

Îi spunea fără-nconjur:

– De n-aveai buboi sub tur,

Doctor mare n-ajungeai,

Ceapă dacă nu-i puneai.

– Tată, -ţi spun că râzi degeaba,

Ceapa-i bună, face treaba;

C-am să public şi-un tratat,

Doar pe-atâţia-am vindecat.

Altfel cum averea mea

E mai mare ca a ta?!…

– De acord, dar nu uita,

Dacă-n fund nu te durea,

Ceapa nu prea-ţi folosea…,

Ai venit la vorba mea:

Diplomă, taică, să-mi ai,

Doctor eşti, trăieşti ca-n rai.

Tag-uri:, , , , ,

Cu respect Ileana!

muzele albe

ființă și uneori existență

Superduque

Mi patria es todo el mundo.

fatacuțigara

”Be the change you want to see in the world.”

zeitderreife

Meine Bilder, Gedanken und Emotionen

Din suflet pentru suflet

"Cuvintele sunt tot ce am.Le răscolesc,le adun și le pun cap la cap, îmi caut în adâncul sufletului pentru a crea un șirag din ele.Scriu pentru suflete,direct din suflet.E tot ce știu să fac."

Claudia Adriana

Marcu Claudia Adriana

Casuta sufletului meu.

... undeva, candva acum, sau poate... niciodata...

cristinacriss

O nouă oază de aberaţii !

L.D

Viața este însăși magie!

GÂNDURILE DINTRE PAGINI!

Cărțile educă spiritul!

GISELA

visând cu ochii deschiși

Illusion's Street

străduţa mea de iluzii

doar, o viaţă

eu trăiesc, când să fiu supărat

69

Cel mai bun mod de a face dragoste e sa faci sex!

Amăgiri

Când au uitat să zboare, oamenii au învăţat să meargă. Atunci au cucerit pământul. Azi privesc cerul şi-şi doresc aripi. I-au uitat libertatea.

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Ce poate fi mai frumos ca poezia și mai dulce ca iubirea?

Eltiempohabitado's Weblog

Blog de Julie Sopetrán. Poesía para niños y adultos.

Incercari

de ginduri

Gara pentru noi

blogul Renatei

.*♥**♥*★ *♥*..*♥*. BERNARD *♥**♥*★ *♥*..*♥*.

♥♥ ♥♥ MES PLUS BEAUX BISOUS D'AMITIES A VOUS ♥♥ ♥♥

prietendevremerea

O vorba buna

Lumea lui Alexandru

Despre viaţă, oameni, natură, flori, animale, locuri şi lucruri

Alioşa

File de jurnal

Oovi's Weblog

sunt... doar calator care vrand... nevrand... lasa un semn...

Hideaga

"Nu există desăvârsire. Există, oricum, drumul spre ea." (Octavian Paler)

poetryandloveblog

Versuri şi Meditaţii

jllopart

la poesía es libertad

Almeno Tu

racconti e riflessioni

Blog-ul lui Adrian

Gânduri, şoapte, verbe în strungi şi versuri…

🐞❤💕🐞uĞuR BöCeĞi 🐞💕❤🐞🌹💋👠💕NaR-ı 💋aŞK💕👠💋🌹 🐞 ❤ 💕 🐞LaDYBuG🐞 💕 ❤ 🐞 👠 💕 The FiRe 💋 oF ❤ LoVe 💕 👠 💘 👠 🌹 🐞 🌹 👠 💘

🐞❤ 💕👠💋🐞🌹💧❤ 💕👠💋🐞 MuTLu oL & MuTLu KaL & MuTLu eT🐞❤ 💕👠💋🐞❤ 💕👠💋 👠❤🐞🐞❤ 👠❤💋🐞 ❤👠❤ 💋❤ 👠🐞❤👠❤ 💋❤ 👠🐞•💘🌹 💜❀🍂°º★°º★•~••#••💘~•★💘🐞❤ 👠🐞❤💋 🐞👠❤💋❤👠🐞Be HaPPY & STaY HaPPY & MaKe HaPPY 🐞❤👠❤💋 👠🐞❤💗¨★🍂💛🍁🌿 ↪★ ✿_🍃🔱🍃 •💘┊ ┊ ,•’``’•,•’``’•, ┊ 💟 💛 💙 🌸 ┊ 🌼┊ 🌸 ┊ "🌼 💙 💟 💜 ☁┊ 쇼 ┊ 🐰 ┊ ☁ 💖 💙 💛 ─╬ஜఋ╪► ┊ ’•, 💙 ,,•’ 💙 🔱🍃 💛 `’•,,•`’ ┊ ,•’``’•,•’``’•, ┊ ’•,` 💗 ,,•’ 💟 `’•,,•`’ ✿⊱•╮♡❤╭•⊰✿ 💕👠✽💕👠💋🐞✽💕👠💋🐞✽ 💕👠✿⊱•╮♡❤╭•⊰✿

HopeLess

Scrisul face parte din mine, din viață... ca de altfel, arta în toate formele ei!

Versuri nemachiate

Pui de țărani veniți în capitală.

prieteni virtuali

Pastreaza in sufletul tau , doar momentele frumoase si langa tine doar oamenii, care te pretuiesc cu adevarat!

ecaleopi

Bine ati venit! Welcome!

Lacrimaroua

... e lumea mea si , te invit in ea ...

Poveste de Jurnal

Imposibilul îl poti face posibil

Cristian Blog

„În spatele unui lucru banal se poate ascunde o întreagă poveste”

Sâmburi

Niciun sâmbure nu e ceea ce pare a fi.

Comedie

Blog de Comedie

arta si natura

O constiintă încarcată are nevoie sa se confeseze. O operă de artă reprezintă o confesiune. Albert Camus

Cristian Lisandru

festina lente - prin(tre) cuvinte, gânduri, mirări...

Where Words Daily Come Alive

A Word Press Blog Which Will Make You Smile

